19 май 2014 г.

Скумрия по созополски

или по-точно казано скумрията по созополски на Ели, но в крок-пот (слоукукъра).
споделям я тук, защото доста хора в БГ вече си готвят в бавноготвещите тенджери, а тази рибка там стана  невероятно вкусна, костите и се топяха в устата, а соса, с който  трябваше да залея рибата за съхранение  се оказа още по-вкусен и от нея и изчезна безследно, докато рибата изстиваше. 

И не стига, че  Ели сподели личната си рецепта  за тази изключително вкусна  скумрия по созополски, ами ме И посъветва (тъй като знае, че изхвърлих тенджерата си под налягане) да я приготвя в крок-пота. И се получи - рецепта по Ели и идея за крок-пот - пак на Ели. жива и здрава да ми е тази умна, прекрасна, работлива, сговорчива, търпелива, толератна дама! newsm51newsm51



Ели е дала тук рецептата  за тенджера под налягане

Сега начина и времето за приготвяне в Крок пот (Crock-Pot) 

За едно зареждане в уреда, рибите са две, тежащи по около 400-500г . 
подправките са си: 
3-4 зърна бахар, една лъжица зърна черен пипер, 2-3 дафинови листа. 

оцет и олио по 120 мл. (равни части трябва да са принципно). 


* Почистените риби се нарязват на котлети с дебелина 3-4 см .
* Посоляват се на вкус (т.е. малко :))
* Подреждат се един до друг в керамичния съд на крок-пота.
* Прибавят се подправките и заливат със сместа от олио и оцет. Тази смес е малко над половината от височината на рибата. 
* Уреда се включва на ІІ степен за 9 часа (ако са по-малки рибите І степен).
* Оставя се да се охлади напълно и се прибира в стъклен буркан. Залива се с останалия сос 


И тъй като в търговската мрежа има над 10 вида скумрии - една по-тлъста, друга по-суха, след 6-7 час може да я наблюдавате. Ако рибата е едра и по-мазна, тя си се готви "в собствен сос", но ако не е останал сос,  може да долеете още малко равни части вода с оцет. Но съвсем малко вода, за да може да се изпари до края на готвенето. 
Когато костите на рибата трябва да са толкова меки, че да не се усещат, когато се яде. 

Ели казва, че може да се съхранява до седмица. Не знам, при нас свърши за два дни. Very Happy


***Тук ще пиша нещо, което рядко го споменавам, но в този случай е важно. 
Скумрията, която ползвам обикновено почти винаги е замразена. Когато се размрази напълно тя става много мека, костите и щръкват, поради което никога не я размразявам напълно - чистя я в полузамръзнал вид, пека/готвя я пак така. В този случай за готвенето в крок-пот това е важно, тъй като тя съдържа повече вода от всяка добре размразена риба. 

***Аз занесох от рибката при мамини и тъй като те я харесаха, съм и дала съвет да я готви в обикновена тенджера, на най-ниската степен на котлона за 3 часа, като сложи равни части оцет, вода  и олио толкова,  че да покрие рибата. Когато се изпари водата, да добавя пак и така, докато рибата е готова. За резултата обаче ще питам тези дни. 

18 коментара:

  1. Благодаря от сърце за прекрасните думи.
    Тези похвални слова ще ги покажа на съпруга Драгомиров, както и на кума.
    Да четат и да цъкат с език!
    И дано Драгомиров прояде риба.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще прояде Драгомиров риба :) ама друг път.
      Ти още ли таиш надежда?
      още веднъж - много ти благодаря за прекрасната рецепта, Ели!

      Изтриване
  2. Ех, пък ако знаеше как ми се ходи да ги хапвам точно в Созопол... и как трябва да чакам края на лятото за това....;)
    Страшно навреме е твоето предложение, Пепчо! Но ще си направя друга скумрийка, че крок-пота ми е още в магазина;)
    Хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. направи си го в друга тенджерка, Мъхче :) Струва си да се опита рибката.
      Хубава седмица и на теб!

      Изтриване
  3. Zdraveite ! Po systiyat nachin prigotvyam vyv furnta. I istinata e, che e mnoooooogo vkusna. Blagodarya za napomnyaneto, byah zabravila tazi rezepta ! Hubav den !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хубав и на вас! А във фурната покрива ли се с нещо рибата?

      Изтриване
    2. O, da, s alum. folio. Prostete za propuska....
      Hubav den !

      Изтриване
  4. Обожавам тази риба, много хулена, но пък аз си я тача. Виж, Пепи, така не съм я опитвала, но ще се поправя, изглежда чудесно! :)
    А защо си хвърлила тенджерата под налягане? Защото е опасна ли? Така съм чувала...
    Поздрави от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тя е "зазимена". Не ми харесва бързото и шоково готвене вътре, Гери. Предпочитам по-бавничко да се готвят манджите.
      Пробвай скумрията, пък независимо къде приготвена :§
      Поздрави и от мен !

      Изтриване
  5. Ядохме и ние и си представяхме, че сме в Созопол :D
    Благодаря и на двете ви :)

    ОтговорИзтриване
  6. Изпробвах я, когато попаднах на рецептата в блога на Ели, пък и там имаше една забавна история с непонасящия риба съпруг. Направих рибата в обикновена тенджера - получи се, хареса ми. Скумрия се намира по магазините, и аз я чистя полуразмразена, защото предпочитам да купувам нечистена, с глави. Може би така по-добре се съхранява, в сравнение с почистената, която си е направо гранясала понякога. Другия път ще намаля оцета и ще компенсирам течността с вода. Ана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. При Ели рибата винаги се готви скришом :) Аз съм жив свидетел съпругът и как мърмори, като му замирише на риба :)

      Изтриване
  7. Щом е по Пепи и Ели няма начин да не е да си оближеш пръстите и без да си в Созопол :) .
    Много обичам скумрия,любима рибка ми е и мислено се почерпих,Пепи!
    Прегръдка и за двете с Ели!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пробвай тази, щом обичаш скумрия, Роси :)
      Много ми хареса, че и се топят остите :)
      прегръдка и за теб!

      Изтриване
  8. Крок-пот нямам, но тенджерата под налягане ще ми свърши добра работа!
    Забравила съм за тази рецепта, а я харесах при Ели. Добре че подсети!
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...