16 май 2012 г.

Сарми с кайма в листа от левурда


       Или "как се калява търпението"
      Още една публикация и край с мечия лук :)) че станах досадна. Но пък предложенията са все апетитни и няма как да не ги изпиша. 
"Сармички" е правилната дума, тъй като тези зелени рулца са големи  колкото  половин кутре и думата "сарми" е много подвеждаща за тях. Заради големината на листата на левурдата са по-малки дори от станимашките сарми.  Девойчето се включи активно в яденето и навиването им,  защото за разлика от лозовите листа (които хваща с две  рогчета на вилицата и изсипва съдържанието им в чинията), тези са много нежни, наподобяват тези на лапад или спанак и на нея много, много и харесаха.  
     Листата левурда са нежни, но в сурово състояние - не са еластични (пробвах де :))) и се наложи да послушам съвета на Ели Драгомирова,  чиято рецепта Сармички с агнешко месо и лапад   се различава по вида на листото и вида на месото. Тя  се опитваше първо да ме накара да ги бланширам листата, но второ издаде голямата си тайна - да ги поставя за малко в микровълновата фурна, за да омекнат и се поддават на завиване. Така листата ги завъртах в микровълновата - на 250V, по 20 листа в чиния за 40-50 сек.  - или проба с ръчичката.  Така двете рецепти се оказват като сестри близначки от различни майки (това е израз на Жул от детската градина) и  ако нямате под ръка агнешко месо, може да си направите с каквато имате кайма,  а ако нямате листа левурда - може да направите с листа от лапад или спанак. Е, ще има леки отклонения във вкуса, но това не е жизненоважно.
     И докато не съм забравила какво се канех да публикувам, да спомена, че тези сармички ги правих (по изрично желание) два поредни дни, и двата пъти в любимата ми тенджера Крок-пот, който ги сготви, докато ние спяхме. Това като някаква компенсация за  пипкавата работа по навиването на  листенцата мечи лук. Ей така на двете ни с Жул се отдаде възможност  да калим търпението и нервите си. Съвсем успешно.
      Подправките са както при станимашките сарми; каймата е каквато имам и в общи линии се очертава следното: 



Продукти: 
500 гр. кайма
една кафяна чаша (от ~ 120 мл)  ориз
100мл олио(ако каймата е мазна - по-малко)
2 домата - ситно  настъргани или пасирани без люспата (или пасирани 200 гр. домати от консерва, или 2-3 с.л. доматено пюре)
1 малка  глава стар лук - ситно нарязан 
по 1 каф. лъж. кимион,  мащерка и риган - или любими подправки за ориз и кайма)
сол и черен/червен пипер на вкус
листа от левурда  ~ 60-70 броя. 

вода  и 50 мл. лимонов сок (обичам леееко киселия им вкус, както на зелевите, затова слагам на всички сарми)

Приготвяне:
* Каймата се размесва  добре заедно с всички други съставки
* На късата страна на всеки  лист се поставя 1 кафяна лъжица от сместа и се завиват стегнато. Тук е момента да отбележа, че втория път когато ги правех, някъде хващах по две листа, като ги слагах едно до друго с малко  застъпване.  Ставаха малко по-големи, но идеята да бъдат колкото бонбончета повече ни хареса.
* Нареждат се плътно една до друга в тава за печене  (или керамичния съд на Крок-пот-а)
* Заливат се с лимоновия сок и вода
- ако ще се пекат във фурната - 3 части вода към количеството ориз;  Затваря се тавата с капак (или завива добре с фолио) и пече за  около час  във фурната на 180*
- ако ще се готвят в Крок-пот - 2 части вода към количеството ориз.  Готви се на степен  II - high   за около 3,5-4 часа. 

И в двата случая се сервират с кисело мляко или млечен сос.

***Лъжичката е малка чаена.  Сложила съм сармичката в нея за ориентация на размера.


30 коментара:

  1. Е такова търпение Илиана няма. Но би хапнала с удоволствие :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нали обеща да идваш по някое време на годината?
      Само ме подсети и ще направя (или поне ще ни направят )

      Изтриване
  2. Страхотни са, Пепи :) Според мен в почти всякакъв лист може да се завие сарма :)Скоро една позната ми хвалеше сармички в хрянови листа /къде да ги диря :)/
    Поздравления за търпението! Заслужава си!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вярно е, Зори. До тук съм виждала в лапад, марули, спанак, цвекло, липа. И класическите разбира се. Сега ми пускаш муха с този хрян (бабите на пазара, които продават коренчета ще имат и листа, нали се сещаш? А една съседка на свеки има в двора хрян. Представяш ли си колко ще са ароматни в него?

      Изтриване
  3. Пепчо,
    аз като човек, славещ се с нетърпеливостта си, мисля че няма да мога да се калявам по този начин, обаче толкова вкусно звучат ...... когато се поуспокоя малко след години, може и да пробвам;) Впечатлена съм@!!!
    Много хубава вечер ти желая!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Можеш, Мъхче, само така ти се струва. Намираш си хубав филм за гледане, сядаш и .... дори преди хепи енда свършваш с навиването :))
      Лека нощ на теб!

      Изтриване
  4. Разкошни са, Пепи! Комплименти за търпението също!
    А Мъхчето да не се надява, че ще стане по-търпелива. Подобно нещо се случва може би 1:1 000 000 :))).
    Между другото, както вече ти споменах във Facebook, недей ни досажда с левурдата, като не искаш, ;))) но нямаме абсолютно нищо против да продължиш ни дразниш. Нали знаеш, че твоите рецепти никога не биха ни омръзнали, но ужасно дразнят слюноoтделянето ни... :))))

    Прегръдки, Пепи и пожелавам един прекрасен ден утре!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, Вени. Права си. Търпението не идва с годините :)
      Радвам се, че ти харесват предложенията ми :)) Утре последно предлагам меню с левурда и край. За този сезон.
      Прегръдка и лека нощ и на теб да е!

      Изтриване
  5. Ооо,Пепи,ми то това много стар трик да запариш за кратко лозовите листа в МВ.Никога не съм ги бланширала,само така ги запарвам,но и с малко водичка,да не са баш сухи.
    Макар че и този трик отдавна не прилагам,че още по-мързеливата ги готвя,но стига за мен.Думата е за твоите бебенца-великолепни!Я,как са полегнали и са се сгушили,чудни!
    Левурдата им е дала страхотен аромат,нали?!
    Заслужаваше си да обереш поляната,гледай само колко нещо сготви и все е супер!
    Хубава вечер и прекрасно утре,мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. да бе, стар. Ама да си писала някъде? Не им трябваше вода, Роси. Може би защото измих и сложих веднага, имаше малко капки в чинията, когато извадих, но нямаха нужда от вода. Ще знам за лозовите листа. Сарми едва ли от тях, но сирене обичам да пека и ще се възползвам от съвета ти.
      Страхотен аромат им придава, да. Но за мен по-важното е, че младежите ядоха от тях. А в нормални случаи не ядат сарми. Или поне така казват.
      Поляната... Тя беше толкова обрасла с мечи лук, та дори не си личеше, че сме минали през нея. Догодина повече :) и нов фризер.
      Лека нощ и хубаво утре и на теб, мила Роси :)

      Изтриване
  6. Да знаеш, Пепи-направо ми идва да "хвана гората"- билет до България ще трябва първо и да набера от тази левурда! Тук ползвам листа от кале за сърмички и много ги тачим, защото силно наподобяват по вкус на спанака, но у дома чесън се яде в промишлени количества, та затова считам тазе левурда трябва да се опита!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Става, Светле, хващай гората. УПс, самолета. Само пролет да е.

      Изтриване
  7. Хич не си ми досадна, още качвай, още... Гледай само колко ястия ни предложи с левурда. Сармичките са черешката на тортата вече! А пък с това, че" се сготвиха, докато спяхме", направо ме разсмя:):):)Голямо удоволствие е чета и разглеждам публикациите ти, Пепчо! Поздрави и хубав четвъртък!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси, Кате, хубав четвъртък и на теб :)

      А за другото - така си беше. А аз основно го ползвам тоз уред докато спим. Е, понякога има странични ефекти, но нищо.

      Изтриване
  8. Страхотна вкусотия Пепи, още по примамливи са с тези размери, колкото хапчица :) И този Крок -пот ... вече сериозно се замислям, все добри отзиви!
    Поздрави и усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. като на работеща дама, Еви, сигурна съм, че ще ти бъде много полезен :)
      Поздрави и хубава вечер и на теб!

      Изтриване
  9. Търпението не е една от силните ми страни, но пък се възхищавам на твоето и това на девойчето - сигурна съм, че си е заслужавало усилията. Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И за теб, Еви!
      И аз не мислех, че съм особено търпелива, но явно понякога ми се отдава.

      Изтриване
  10. Пепчеее, аз се смея с тая твоя страст, но левурдената одисея и мен ме тресе, ама не казвам ;) Затова все питам колко още има, не че досаждаш. Напротив, как да ни омръзнат такива вкусотии, а? Пък от теб приготвени, вярвам колко са вкусни!
    За търпението си права - в случая трябва да е голямо, пропорционално на семейството. Ние за сега сме трима, но рядко се хващам на тая въдица :-)
    Сега да те подкукуросам още малко: ако опиташ хрянови сърмички със другата ти страст, сиренето + малко прошуто, ядки и портокалови корички за аромат, ще луднеш повече :))
    Много слънчево настроение, напук на времето ти желая! Целувки, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. благодаря, Ирма, то какво пролетно време, направо потоп е тези дни.-
      Още снощи ти прочетох коментара и да знаеш, че съвета ти за хряновите листа и сиренето твърда са се загнездили там горе, под перуката вече. Непременно ще направя. Бланширани ли?
      А ти наистина си потайна, нищо от новата реколта левурда не си показала. А трябва.
      Свърших я прясната. Има-няма шепа листа вече. Мишо ме занася, че в неделя е свободен и може да идем на Шипка пак :)))
      Поздрави и хубави почивни дни и на теб, Ирма! (подстрекателка такава :))

      Изтриване
  11. Много ми е интересно дали ще се усеща лек вкус на чесън.
    Освен да се спретна и аз да ги сготвя, докато има левурда.
    Не съм свивала сарми с липови листа и левурда.
    Първите ще отпаднат, поради силно замърсени дървета в София.
    Значи пробвам левурдените, защото онези с лапад вече ни омръзнаха.
    И съм достатъчно търпелива. Нали е за похапването.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не, Ели, точно на чесън не, но на приятна тревица имат аромат. Лично за нас - по-вкусни от лапад с ориз.
      Липови листа можеш да си поръчаш да ти наберат. Знаеш от къде :)
      Знам те, че си търпелива. И знам, че до вас зеленчуковия е много добре зареден.

      Изтриване
  12. Правилно де!Лично аз големи сарми не признавам! Браво Пеп, страшни са станали!

    ОтговорИзтриване
  13. Ма ти си страшно търпелив човек ще знаеш! Пробвах се още миналата година с такива сарми, но ги докарах точно до 5 бр преди мнооооооого да ми писне и да модифицирам набързо рецептата в нещо дето не се завива:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Леле, 5 броя! А аз си мислех, че съм припряна :))

      Изтриване
  14. Ама какви са ми кокетнички тези мъничета... Преди време направих сарми с лапад, но грамадански, че ме хванаха лудите :))
    Тази в лъжицата си ми я приготвила за мен, нали? Само да си отворя устата... :))

    Хубав ден, Пепи :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За теб е, Инче, вземай я. Че само тези на снимката останаха :))
      Хубави събота и неделя и на теб!

      Изтриване
  15. Аууу, страхотни! Както обичам сърмички, чудесна идея за мен. Виж сега, явно тази година ще се размина с левурдата /туй що Кауфланди, Карфури и пазари пребродих, не намерих и туй то/, но се надявам следващата пролет да ми подшушнеш къде е тази полянка, че да си начеша крастата.Всичките ти рецепти по темата ще пробвам. Приятен уикенд!

    ОтговорИзтриване
  16. Търпение му е майката, търпение:) Тоя Крок-пот е като домашна прислужница... втора женска ръка в къщата... помощница:)
    Браво, Пепи, страхотна си, както винаги! :)
    Много увлекателно ги описваш тия рецепти, та с кеф да чете човек:)

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...